
Како су у кампањи извештавали Пинк, Хепи, Прва и Б92 - апсолутна доминација листе "Александар Вучић – Србија не сме да стане"

Пише: ЦИНС
четвртак, 25 јануар 2024 13:24

  

Након избора у децембру, РЕМ је објавио извештај о томе како су неки медији
извештавали током кампање. У њему се нису налазили подаци за телевизије са
националном фреквенцијом јер је РЕМ тврдио да их нема. Међутим, то није било тачно.
ЦИНС открива шта ти подаци показују.

  

Вече пред почетак изборне тишине у децембру прошле године, водитељка телевизије
Пинк увела је у студио председника Александра Вучића. Као и годину пре тога, када је
са теглом краставчића изашао из фрижидера и придружио се осталим напредњацима у
студију и сада је уз громогласан аплауз и песму председник нашао своје место за једним
од пет округлих столова који су се ту налазили.

  

Ову скоро двосатну емисију као и други програм на Пинку и осталим телевизијама са
националном фреквенцијом за време изборне кампање пратило је и Регулаторно тело за
електронске медије (РЕМ).

  

Међутим, у извештају који су објавили након избора, крајем децембра, није било
података за Пинк, Хепи, Прву и Б92.

 1 / 5



Како су у кампањи извештавали Пинк, Хепи, Прва и Б92 - апсолутна доминација листе "Александар Вучић – Србија не сме да стане"

Пише: ЦИНС
четвртак, 25 јануар 2024 13:24

  
  

На телевизији Пинк листи Александар Вучић – Србија не сме да стане је било посвећено
преко 18 сати изборног програма, док су сви остали учесници заједно имали око пет
сати

    

Када им је невладина организација Биро за друштвена истраживања (БИРОДИ)
тражила мониторинг и ових телевизија, из РЕМ-а су кратко одговорили да „поред
података који су објављени, не поседује друге податке“.

  

Ипак, ово није било тачно.

  

Удружење новинара Србије (УНС) објавило је да је Стручна служба РЕМ-а пратила
програме ових телевизија и да ти подаци постоје.

  

Центар за истраживачко новинарство Србије (ЦИНС) имао је увид у њих. Ево шта нам
они говоре:

  

1. Доминација листе Александар Вучић – Србија не сме да стане

  

На телевизији Пинк листи Александар Вучић – Србија не сме да стане је било посвећено
преко 18 сати изборног програма, док су сви остали учесници заједно имали око пет
сати.

  

Хепи је листи окупљеној око напредњака посветио око 20 сати изборног програма, а за
њима су ишли радикали са око шест сати. Други учесници избора добили су око 11 сати
простора.

 2 / 5



Како су у кампањи извештавали Пинк, Хепи, Прва и Б92 - апсолутна доминација листе "Александар Вучић – Србија не сме да стане"

Пише: ЦИНС
четвртак, 25 јануар 2024 13:24

  Листа окупљена око Александра Вучића имала је више од 12 и по сати на телевизијиБ92. Остали актери имали су око три сата. На телевизији Прва напредњаци су добилинешто више од осам сати изборног простора, а остали нешто мање од пет сати.  2. Негативно о опозицији, позитивно о власти    Власник и уредник провладиног таблоида Информер Драган Ј. Вучићевић је током 45дана кампање чак 12 пута гостовао у Пинковим емисијама    Није само разлика у добијеном времену била велика. Све ове телевизије су у великојмери негативно извештавале о опозицији, док се о самој власти говорило позитивно.Тако је, на пример, готово половина изборног програма на Пинку и телевизији Б92 ималанегативан тоналитет према опозицији и њеним појединачним члановима.  Власник и уредник провладиног таблоида Информер Драган Ј. Вучићевић је током 45дана кампање чак 12 пута гостовао у Пинковим емисијама. У једном од својих гостовањау Новом јутру Вучићевић је говорио је да су „ђиласовци радикализована мањина“ која је„изнад закона“, насупрот „тихе мањине“ пристојних људи које представља АлександарВучић, писало је Време.  Исто тако и на Хепију се могла чути критика опозиције и њених лидера у скоро 40 постопрограма посвећеног изборима. Готово четвртина програма и телевизије Прва била јеусмерена критици опозиције.  

  У исто време, на свим телевизијама са националном фреквенцијом извештаји о потезимавласти и Српске напредне странке (СНС) већински су били у позитивном тоналитету.  Зоран Гавриловић из БИРОДИ-ја каже за ЦИНС да постоји систем који производинеједнакост, односно фаворизује Александра Вучића било да је учесник избора, било даје подржавалац листе.  „Када се погледа време, тоналитет и теме то је просто пропаганда Александра Вучићакоја се емитује кроз систем контролисаних медија.“  3. Аналитичари као промотери власти    Из мониторинга РЕМ-а може се видети да су на телевизијама са националномфреквенцијом током изборне кампање аналитичари у великој мери промовисали потезевласти, а критиковали опозицију.    Из мониторинга РЕМ-а може се видети да су на телевизијама са националномфреквенцијом током изборне кампање аналитичари у великој мери промовисали потезевласти, а критиковали опозицију.  Стручне службе РЕМ-а су забележиле да су аналитичари на Пинку током изборнекампање добили преко 28 сати, што је више од трећине укупног изборног програма оветелевизије.  Готово трећину изборног програма чинили су разговори са аналитичарима и нателевизији Прва. Као аналитичаре на овој телевизији РЕМ је означио директорку иглавну и одговорну уредницу Студија Б Ивану Вучићевић, као и главног и одговорногуредника Српског портала Дејана Вукелића. Они су као гости „Прелиставања“коментарисали то што је преко 2.000 јавних личности подржало листу окупљену окоСНС-а. Том приликом хвалили су потез свих потписника и критиковали опозицију.

 3 / 5



Како су у кампањи извештавали Пинк, Хепи, Прва и Б92 - апсолутна доминација листе "Александар Вучић – Србија не сме да стане"

Пише: ЦИНС
четвртак, 25 јануар 2024 13:24

  „За све је крив Вучић, то ми је негде лид у овој целој кампањи што се тиче опозиције засваку тему“, рекла је Вучићевић том приликом, док је Вукелић објаснио да „овде деољуди живи у једном потпуно паралелном, измишљеном, Унитед Медиа универзуму (…) уком је ово Мордор, овде ништа не ради“.  Више од четвртине изборног програма аналитичарима је посвећено и на телевизијиХепи, где су у редовном програму и специјалним изборним емисијама били заступљенипреко 24 сата.  Аналитичари су чинили и петину укупног изборног програма телевизије Б92, где суњихова излагања трајала око 10 сати.    Тако је Александар Вучић, као председник Републике, на телевизији Пинк добио око 14сати програма, а исто толико и на Б92. Телевизија Хепи преносила је активностипредседника шест и по сати, док је на Првој био сат времена мање    Гавриловић каже да је овакав одабир аналитичара симулирање јавности, јер они засвоје анализе не користе никаква истраживања.  „То су људи који су ту да прикрију и одмене учеснике изборног процеса, пре свегавладајуће странке, и да изговоре све оне негативне ствари које би изговорио неко изстранке, али то не ради.“  4. Вучић као председник помогао кампању  Поред изборних активности странака, РЕМ је посебно бележио појављивања државнихфункционера у току трајања кампање. Све комерцијалне телевизије извештавале су оактивностима председника Републике, као и председнице Владе, министара и другихчланова власти.  Тако је Александар Вучић, као председник Републике, на телевизији Пинк добио око 14сати програма, а исто толико и на Б92. Телевизија Хепи преносила је активностипредседника шест и по сати, док је на Првој био сат времена мање.

  Пре расписивања избора измењен је Закон о електронским медијима. Изменама језабрањено медијима да 30 дана пре избора извештавају о скуповима на којима сеотварају инфраструктурни и други објекти или се обележава почетак изградње таквихобјеката, ако на њима присуствују јавни функционери који су кандидати за председникаРепублике, народне посланике или одборнике.  Међутим, у контексту ових избора, ново правило није имало великог утицаја. Наиме, оваодредба Закона односи се само на оне функционере који су истовремено и кандидати наизборима. Иако је Александар Вучић био носилац листе Српске напредне странке, онније био кандидат, па је самим тим био изузет од ове забране.

 4 / 5



Како су у кампањи извештавали Пинк, Хепи, Прва и Б92 - апсолутна доминација листе "Александар Вучић – Србија не сме да стане"

Пише: ЦИНС
четвртак, 25 јануар 2024 13:24

    Ако се овим временима придода учешће листе Србија не сме да стане, чији је Вучићносилац, али и гостовања аналитичара који су на свим комерцијалним телевизијамамахом говорили у корист власти, може се уочити апсолутна медијска доминацијанапредњака током ове кампање    Ако се овим временима придода учешће листе Србија не сме да стане, чији је Вучићносилац, али и гостовања аналитичара који су на свим комерцијалним телевизијамамахом говорили у корист власти, може се уочити апсолутна медијска доминацијанапредњака током ове кампање.  Надзор телевизија током изборне кампање  Наиме, сваки пут када се организују избори Стручна служба РЕМ-а прати извештавањетелевизија. Тада се на седници Савета одлучује над којим телевизијама ће се вршитинадзор и он углавном подразумева праћење јавних сервиса, телевизија са националномфреквенцијом и неких кабловских тв станица. РЕМ том приликом прати редованинформативни програм, специјализоване изборне емисије као и гостовања функционераи кандидата који се на изборима такмиче.  Стручна служба РЕМ-а се пред последње изборе обавезала да спреми и објави трипериодична извештаја која ће обухватати по 15 дана програма емитованог у изборнојкампањи. Поред периодичних, они су морали да објаве и завршни извештај по окончањуизбора. У свим тим документима требало је да се види колико је времена која телевизијапосветила изборној кампањи, односно сваком учеснику избора појединачно. Уз то,извештаји су у себи морали да садрже и то колико је времена посвећено државнимфункционерима, као и које су биле доминанте теме и тоналитет извештавања.  На крају, РЕМ је био у обавези да да препоруке за будуће понашање медија токомизборне кампање.   (ЦИНС)

 5 / 5

https://www.cins.rs/otkrivamo-podatke-koje-rem-krije-kako-su-u-kampanji-izvestavali-pink-hepi-prva-i-b92/

