
Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

  

Они који су упознати са приликама у српском новинарству знају да у медијима постоји
неписано правило да се о колегама из других редакција не износе компромитујуће
информације. Тај прећутни договор сада је међутим прекршен.

  

Никада се од поновног увођења вишестраначја у Србију није десило да се медији
међусобно препуцавају и износе прљв веш, као што је то данас случај.

  

  

Тако смо могли да сазнамо да су неки уредници сарађивали са политичарима и са
тајкунима, да су на сумњив начин долазили до аутомобила и станова, да су неки радили
за албанске бизнисмене и да су чак сарађивали са земунским кланом. Да овај "рат" није
нимало наиван, види се и по првој жртви која је пала - Пресу. Ове дневне новине су
угашене када их је напустио највећи појединачни акционар и финансијер – Мирослав
Мишковић.

  

У овом "медијском рату" с једне стране рова се налазе Курир и Информер, а са друге
издања "Рингијер аксел шпрингера" – Блиц, Ало и 24 сата.

  

Курир и Информер оптужују Блиц и Ало да уништавају новинску индустрију у Србији

 1 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

држећи нереално ниске цене. То могу да раде јер имају високе макретиншке уделе који
су несрезмерни у односу на тираж, па намерним спуштањем цене онемогућавају
нормалан рад конкуренције.

  

Курир и Информер сматрају да Блиц и Ало уз помоћ одиторске куће АБЦ лажирали
извештаје о читаности како би оправдали новац који се из државних предузећа и
фондова уплаћује овим новинама за рекламе. А такође, такви фалсификовани извештаји
служе да обману привреднике да се рекламирају у Блицовим издањима.

  

Блиц је то, наравно демантовао, али није остао дужан па је изнео податке о "мутном"
пословању Курира кога назива "рекеташем свих режима", док за власника и главног и
одговорног уредника Информера Драгана Вучићевића пишу да је у време кад је био
уредник Преса крио да иза њих, у ствари, стоји власник Делта холдинга Мирослав
Мишковић.

  

Како се уништава новинска индустрија

  

  

Све је, наиме, почело још пре пар месеци у колумнама власника и уредника Информера
Драгана Вучићевића. Он је Блиц и његова издања у својим текстовима означавао као
"лоповско злочиначко удружење", "штрумфбанфирер", "патриотише цајтунг",
"фолксдојчерска формација".

  

 2 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

То ситно "пушкарање" се претворило у фронтални напад на Панелу о таблоидима на
Прес медија самиту. Вучићевић је тада без увијања рекао да је на делу "злочиначко
удружење" једне велики издавачке куће (Блиц) и једне мало мање издавачке куће, која
је сада на самрти (Прес) са бившим режимом, чија је идеја узимање пара од јавних
предузећа, државних фондова и министарстава.

  

"Имате ситуацију да најскупље новине у Србији коштају 30 динара а најјефтиније 12
центи. То је неодржво стање. А за то је највише крив Аксел шпрингер рингијер (власник
Блица, Ало, 24 сата), Абц груп, Прес паблишниг и Асоцијација медија", рекао је
Вучићевић.

  

Он је навео да под пуном материјалном и кривичном одговорношћу тврди да се
одиторски и рејтинг извештаји лажирају.

  

"Они пре свега држе нерегуларно стање на тржишту. Када привредници дају огласе,
они имају рејтинге и одиторске извештаје испред себе. Под пуном материјалном и
кривичном одговорношћу тврдим да се лажирају и одитинг и рејтинг извештаји.
Привредници не дају своје огласе тамо где је то најефикасније него тамо где су их
убедили рејтинг одитинг "мафијаши" да је то тамо најуочљивије и најефектније за њих. А
то није тачно."  

  

 3 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

  На крају Вучићевић је објаснио и разлоге свог оштрог наступа. Он је рекао да је уоваквим условима немогуће да постоје слободни медији. Са ценама које држи Рингијераксел шпрингер од 15-20 динара ствара се неодрживо стање. Вучићевић објашњава дасу у његовом наступу ради о друштвеној потреби да имамо слободне медије за које онкаже да не могу да постоје ако је цена новина на киоску 12 евроценти. То могу само оникоји су политички миљеници, закључује Вучићевић.  Да ли је овај сукоб избио само због слободе медија или је помало реч и о поделимаркетиншког колача? До одговора на ово питање најлакше се може доћи када се видиколико поједине новинске куће добијају прихода од рекламирања.  Управо из тог податка може се закључити да Информер, али и Курир траже другачијуподелу новца које и државне и приватне фирме дају за маркетинг. Уредник Информераје изнео податак како је Телеком у 2011. години распоредио свој новац намењенрекламирању у новинама.  По тим подацима Блиц и његова издања су добили 70,3 милиона динара, Прес - 64,5милиона, Новости - 48,1 милион, Курир - 44,6 милиона и Политика - 31,3 милиона. Још сепрецизније може видети како је расподељен маркетиншки колач из извештаја највећемедија бајинг компаније који је такође изнео Вучићевић, не откривајући о којој се кућиради. По њему 48 одсто маркетинга који се пласира преко те компаније иде у издањаРингијер аксел шпрингер, готово исто колико се даје и за све остале издаваче заједно.  У овим извештајима наравно нема Информера који је формиран пре неколико месеци икоји тек треба да се избори за тај део прихода. Али зато је ту Курир, који очигледно нијезадовољан својим садашњим делом маркетинга.  Курир прави нови таблоид  

  Одмах после Вучићевића и његовог Информера у овај "медијски рат" се умешао и Курир.У тексту под насловом "Како се отима тржиште реклама" објашњено је како су Блицоваиздања долазила до новца од реклама фалсификовањем извештаја о већем бројучиталаца, иако им је тираж опадао.  Наиме, Курир пише да се по подацима са сајта Блица о просечним продатим тиражима иукупној читаности, које је одрадио Ипсос стратеџик маркетинг, види да се продатитираж више него преполовио, а да је у исто време читаност скочила више него дупло.   Овај таблоид чак иде и корак даље и у медијски рат увлачи и политичаре и бизнисмене.Па тако пишу како су председник Делта холдинга Мирослав Мишковић и градоначелникБеограда Драган Ђилас основали дневне новине Прес само с једним циљем – да уништеКурир.  "Наиме, то је био почетак освајања медијског тржишта и плана да преко Блица, 24 сата иПреса, касније и Ало, покушају да контролишу медије у Србији. Да су Ђилас и Мишковићтада успели да униште Курир, то би био почетак медијског мрака у Србији. Први удар наКурир поклапа се са временом када је Ђилас преко своје фирме "Дајрект медија" почеода осваја рекламно тржиште. Према доступним подацима из 2008. године маркетиншкипул окупљен око "Дајрект медије" држао је чак 55 одсто целокупног рекламног тржиштаСрбије!", пише Курир.  Ова прозивка имала је своју реакцију и, као што смо написали, прву жртву. После њеМирослав Мишковић је изашао у јавност са саопштењем у коме признаје да јепојединачно највећи власник Преса, али је навео и да је одлучио да се повуче извласништва и да престане са пружањем даље финансијске подршке.  Према његовим речима, то је његов "лични допринос настојањима Владе Србије да крозтранспарентне односе у медијима и престанак прикривеног финансирања и власништвауспостави потпуну слободу медија и одговорно новинарство".  Да је у овим речима било и ироније, може се најбоље закључити по томе што је посленеколико дана од изласка Мишковића из Преса ова београдска дневна новина угашена.  

 4 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

  Пошто је на медијској сцени један конкурент мање, Курир је осетио да је прави тренутакда прошири свој утицај, па је у борби за читаоце и новац од маркетинга издао новеновине под називом Сан. Тако да сада Курир по својој издавачкој активности све вишеличи на Блиц.  Попути Блица који има таблоид Ало, и Курир је издао нови таблоид Сан. Зато се садаможе очекивати да Курир постане мало озбиљнија новина која ће више личити на Блиц исамим тиме покушати да придобије његове читаоце и његов маркетиншки удео. Истуулогу треба да одигра Сан у односу на Ало.  Поред тога, треба обратити пажњу и на тренутак када је покренут овај напад на Блиц ињегова издања. Наиме, крајем године истичу маркетиншки уговори и планирају се они заследећу годину. С обзиром на све што је писано у овом препуцавању лако се можепретпоставити да ће подела колача од реклама бити знато другачија. Поред тога иИнформер и Курир су тренутно по свом писању блиски актуелној власти, док је Блиц,који је био наклоњен прошлој и даље остао на истој политичкој линији, па се можеочекивати и другачија расподела маркетинга из државних компанија и фондова,наравно на штету Блица а у корист Курира и Информера.  Блиц о Информеру и Куриру  После свих прозивки Блиц је не мање жестоко одговорио Куриру и Информеру. Блиц иАло су тако за уредника и власника Информера Вучићевића написали да је годинамакрио да иза новина Прес, у којима је био уредник, стоји Мирослав Мишковић. Такође,нашли су и то да је за време рада у Куриру (где је исто био уредник) радио и као ПРконтраверзног албанског бизнисмена.  У покушају да дискредитују Вучићевићеве оптужбе Ало је подсетио да власникИнформера 2008. године док је био председник УО Преса рекао да та новина нема изасебе ни стране медијске корпорације, ни домаће тајкуне.  

 5 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

  "За разлику од других ми живимо само од вас, само од киоска", рекао је Вучићевић.  Ало затим подсећа да је та изјава дата управо у време када је појединачно највећивласник Преса био управо Мишковић.  Ало даље открива да су власници таблоида “Курир”, отац и син Радисав и АлександарРодић, у "мутним радњама и неплаћању пореза и доприноса радницима" ишли толикодалеко да су чак двојицу уредника пријавили на фиктивним позицијама у фирмиизвесног бизнисмена Краснићија у Гњилану, на Косову. Тако је Драган Вучићевић једновреме био пријављен као портпарол овог албанског бизнисмена. Ипак, Ало пише да је"остало је нејасно да ли је ово Вучићевићево запослење било само фиктивно или јеконтроверзни албански бизнисмен Краснићи кроз тај однос имао утицаја на уређивачкуполитику Курира".  Одговарајући на Курирове прозивке Блиц је оптужио ове новине да су ударна песницасваког режима у Србији.  "Лист служи за обрачунавање са политичким противницима и за рекетирање српскихпривредника".  "Једноставно, онај ко није желео да им да новац завршио би на насловној страни тогтаблоида. Ово је систем по коме Курир ради већ годинама и који добро знају сви наполитичкој и економској сцени Србије. Ово је истина о таблоиду који се појављује каоморални судија, а заправо никад није поштовао ни новинарске кодексе ни етичке норме",пише Блиц.  Блиц подсећа и да је оснивач Курира Радисав Родић познат по томе што је државиостао дужан милионе за порезе и доприносе и да је био ухапшен због невраћањакредита Комерцијалној банци.  Примирије или затишје пред буру  После ових оптужби и противоптужби уследили су свакодневно слични текстови у светри новине. Довођено је у питање на који начин је главни и одговорни уредник БлицаВеселин Симоновић добио стан у насељу Белвил који је градила Мишковићева Делта,док је с друге стране постављано питање одакле власнику и уреднику Информера џипмарке Хонда чији је дистрибутер у Србији исто Мишковићев Делта Ауто.  

 6 / 7



Српски медијски рат – битка за слободу медија или прерасподела плена?

Пише: Петар Делић
субота, 24 новембар 2012 23:02

  Али упркос томе што се овом рату није видео крај, ипак се десило својеврсно примирје.Окидач за спуштање оружја је била једна оптужба на рачун Вучићевића коју је он веоматешко поднео па чак најавио и тужбу на суду.  Неочекивано у овај сукоб на медијском небу Србије укључио се и новинар Б92 ЈугославЋосић који је на основу својих сазнања оптужио Вучићевића да се пред убиство ЗоранаЂинђића чуо са вођом земунског клана Душаном Спасојевићем Шиптаром да бипреговарао око новца који од њега треба да добије за писање против Ђинђића.  "Има их доста и псеудо-медија и псеудо-новинара који своје услуге бедно нуде моћнимгаздама који им дају шансу. Али права метафора ових теза је главни уредник дневнихпсеудо-новина Информер. Тај човек данас суди медијима у Србији, пљује по телевизијиБ92, напада Инсајдер и његове новинаре-најбоље новинаре у земљи, а при том јепокушао да украде име Инсајдер за своју псеудо-новину. Напада и друге медије, заправонајпрофесионалније и најбоље у Србији. Ради се о човеку који је пред убиство ЗоранаЂинђића, телефоном, разговарао и преговарао са Душаном Спасојевићем Шиптаром отоме колико ће га овај платити за сваки текст који напише и објави против Ђинђића.Послодавац му је, дакле, био вођа земунског клана. На телефонској тезги су билецифре: 1.000 евра, 1.500 евра... Ови разговори снимани су, тајно, у склопу истраге оземунском клану. Снимке тих прислушкиваних разговора чуло је више људи из тадашњегдржавног врха, тужилаштва и полиције. Неки од њих су и данас у државним органима.Тај човек је касније, као колумниста Преса, био у служби Мишковића, тадашњег исадашњег власника те новине. О томе како лако мења газде можда треба да размислењегови данашњи послодавци", рекао је Ћосић.   Наравно, Вучићевић је реаговао бурно. Он је ове оптужбе оштро демантовао и позваодржавне органе да одмах ухапсе или њега или Југослава Ћосића!  "Тврдим да Ћосић лаже као пас! Никада се у животу нисам чуо са Спасојевићем, никадага нисам упознао, никада с њим нисам имао било какав контакт! Позивам полицију,тужилаштво, БИА и све остале надлежне државне органе да одмах утврде истину иухапсе или мене или Ћосића. Знате, ако сам саучествовао у убиству Ђинђића, ја морам узатвор. Али у затвор мора и Ћосић ако ме је лажно оптужио за помагање убицама", кажеВучићевић.  Он је најавио и да ће адвокатски тим Информера поднети против издавача „Блица“ иЈугослава Ћосића тужбе с милионским одштетним захтевима.  Да ли ћемо епилог овог сукоба видети на суду сазнаћемо врло брзо. Ипак, после овихпрозивки и препуцавање Информера и Курира са Блицом нагло је престало. Можда сусхватили да им даља прозивка може нанети само обострану штету, али можда се радисамо о прикупљању снаге за ново изношење прљавог веша.

 7 / 7


